17-20 sierpień 2017 Seniorzy Wielkopolscy na XXVI Ogólnopolskiego Złazu Seniorów ZHP w Toruniu

Seniorzy Wielkopolscy na XXVI Ogólnopolskiego Złazu Seniorów ZHP w Toruniu

„Jaką Wy nam sprawiliście radość przybywając do naszego miasta”, powiedziała piękna  Torunianka do hm. Stasia Przydrygi z Kręgu Seniorów ze Słupcy, kiedy wraz z  400-stoma seniorami ubranymi w  zielone harcerskie mundury ze śpiewem maszerował ulicami  Torunia. ZauważyłeDSCF6589 (4)m też, mówił Staszek,  „że zza firanek i otwieranych okien spoglądali z ciekawością na nas - seniorów harcerskich - mieszkańcy a młodzi przechodnie, często w wieku gimnazjalnym, przerywali rozmowy telefoniczne i filmowali ten przemarsz.”

Z całej Polski przybyliśmy od 17-20 sierpnia 2017 roku na XXVI Ogólnopolski Złaz Seniorów ZHP do Torunia, by napawać się zapachem pierników podczas zwiedzania pięknego miasta z gotyckimi ulicami. Dotrzeć w naszej harcerskiej wędrówce do uroczego Chełmna, na golubski zamek do Grudziądza, Chełmży, Nieszawy i ciechocińskich tężni. Być w miejscu urodzenia wielkich Polaków Mikołaja Kopernika i błogosławionego ks. phm. Stefana Wincentego Frelichowskiego patrona polskich harcerzy.
            Przybyliśmy, by wspólnie ze sobą przy harcerskim ognisku wracać pamięcią do naszej młodości, którą pozostawiliśmy w działalności w gromadach zuchowych, drużynach i wielu miejscach naszej harcerskiej organizacji.

Ja jeszcze w dniu 8 sierpnia 2017 roku we wtorek na zaproszenie hm. Witolda Cyrn, kierownika Referatu Seniorów Chorągwi Kujawsko – Pomorskiej ZHP uczestniczyłem w III Złazie Seniorów Chorągwi Kujawsko-Pomorskiej ZHP.

100 lat wstecz powstało Harcerstwo Bydgoskie. "/.../ dnia 8 sierpnia o godzinie 20:00 w salce parafialnej przy kościele św. Trójcy zebrało się około 40 młodych ludzi, by dowiedzieć się szczegółów dotyczących pracy skautowej /…/ Zebranie prowadził Jan Wierzejewski /…/ przystąpił do podziału drużyny na zastępy. Powstało ich pięć /…/"

Z Chorągwi Wielkopolskiej ZHP uczestniczyło w Złazie w Toruniu 60 seniorów z kręgów: Czerwonak, Gniezno, Konin, Koło, Nowy Tomyśl, Piła, Poznań-Owar, Poznań- Jeżyce II, Poznań - Dziewiątacy, Poznań -Wilki Morskie, Poznań- Piątacy, Poznań - 10 PDH, Słupca, Trzemeszno, Wągrowiec, Wschowa.
          Dziękuję za zaproszenia nas na Złaz, na którym z mojego Harcerskiego Kręgu ZHP ze Słupcy uczestniczyli: phm. Małgorzata Wolska, hm. Andrzej Wolski, phm. Irena Wożniak, hm. Zdzisław Wożniak, hm. Krystyna Przydryga, hm. Stanisław Przydryga, którzy dziękują za wspaniałą atmosferę i wielki trud podjęty na świetnie zrealizowanej przez organizatorów czterodniowej toruńskiej zbiórce.

Na pięknej Ziemi Chorągwi Kujawsko-Pomorskiej ZHP czuliśmy się wyśmienicie.
             Dziękuję za troskliwą opiekę nad naszą  8 Drużyną „Podróżnicy” drużynowemu phm. Bogusławowi Boguckiemu.

Czuwaj!

hm. Władek Szymański, komendant Kręgu ze Słupcy

P. S.

Dzień pierwszy„Witamy w Toruniu”.
           Mieszkamy w akademikach Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wieczorem wyśmienite spotkanie z Barbarą Wachowicz – „Wierna rzeka harcerstwa” i prezentacja filmu z XXV Jubileuszowego Ogólnopolskiego Złazu Seniorów ZHP w Lublinie.

Dzień drugi„Toruń - śladami Mikołaja Kopernika patrona Chorągwi Kujawsko-Pomorskiej”

Zwiedzamy Toruń a wieczorem w amfiteatrze Muzeum Etnograficznego zapłonęło ognisko z melodiami - „Piosenka historią pisana”.
           Podczas ogniska
uhonorowano zasłużonych wieloletnich działaczy harcerskich złotymi lilijkami – byli to hm. Jadwiga Kowalska oraz harcmistrzowie Władysław Szymański, Marian Ogórkiewicz, Władysław Kristen i Wojciech Brzechowski.

Dzień trzeci"Województwo Kujawsko–Pomorskie zaprasza".

Moja 8 Drużyna „Podróżnicy” wędrowała wraz z innymi drużynami szlakiem od Cheł
mży – tutaj zwiedziliśmy: konkatedrę św. Trójcy, kościół św. Mikołaja, Wieżę Ciśnień, byliśmy na pomoście nad Jeziorem Chełmżyńskim, dom bł. ks. phm. Stefana Wincentego Frelichowskiego, Parku Wilsona, obserwatorium astronomiczne a także: Golub-Dobrzyń: kompleks zamkowo-pałacowo-parkowy, zamek krzyżacki, romantyczna Starówka, Rynek, mury obronne, dom "Pod Kapturem", gotycką świątynia św. Katarzyny.
          Wieczorem nad Wisłą w Toruniu na koncercie brzmiała dla nas muzyka wykonywana na 9-strunowym instrumencie smyczkowym. Grał Steve’a Kindlera – międzynarodowej sławy amerykański wirtuoz. Koncert otwierał III edycję projektu pod auspicjami Międzynarodowego Stowarzyszenia Miast Orędowników Pokoju (IAPMC), instytucji działającej przy ONZ. Przesłaniem była "Muzyka Orędownikiem Pokoju".

Późnym wieczorem przy pomniku św. Jana Pawła II "kręgiem harcerskim" zakończyliśmy trzeci dzień Złazu w Toruniu.

Dzień czwarty„Szybko rozstania przyszedł czas”.

Uczestnicy XXVI Ogólnopolskiego Złazu Seniorów ZHP spotkali się na Mszy św. w Sanktuarium
bł. Wincentego Frelichowskiego - patrona harcerzy. Na rynku Staromiejskim odbył się pożegnalny apel. Jeszcze wspólne rodzinne zdjęcie, smakowita grochówka i rozjechaliśmy się do naszych rodzinnych domów.
             Dziękujemy organizatorom za piękne cztery dni na Ziemi Chorągwi Kujawsko-Pomorskiej ZHP.