8 sierpień 2017 III Złaz Seniorów Chorągwi Kujawsko-Pomorskiej ZHP

III Złaz Seniorów Chorągwi Kujawsko-Pomorskiej ZHP

W dniu 8 sierpnia 2017 roku we wtorek na zaproszenie hm. Witolda Cyrn, kierownika Referatu Seniorów uczestniczyłem w III Złazie Seniorów Chorągwi Kujawsko-Pomorskiej ZHP.  100 lat wstecz powstało Harcerstwo Bydgoskie /.../ dnia 8 sierpnia o godzinie 20:00 w salce parafialnej przy kościele św. Trójcy zebrało się około 40 młodych ludzi, by dowiedzieć się szczegółów dotyczących pracy skautowej /…/ Zebranie prowadził Jan Wierzejewski /…/ przystąpił do podziału drużyny na zastępy. Powstało ich pięć /…/

W Złazie brał udział wnuk założyciela Bydgoskiego Harcerstwa pwd. Wawrzyniec Wierzejewski.

Na złaz dotarłem już po 8:00. Odbyłem spacer po Rybim Rynku, gdzie spotkałem zacumowane do obrzeży Brdy dwie tratwy, które stąd wyruszały w swoją dalszą drogę. Były to załogi I Maszewskiej Drużyny Harcerzy  Białe Wilki im. rotmistrza Witolda Pileckiego z Połańca z Gdańska. Płyną od 20 lipca do 15 sierpnia oraz na drugiej tratwie załogę harcerek z  7 Harcerskiej Drużyny Wodnej  Szara Szekla ze Strękowej Góry z Gdańska. Płyną od 25 lipca do 14 sierpnia. Szefostwu barek - phm. Krzysztofowi Nowackiemu i ks. Piotrowi oraz dzielnym wodniakom życzyłem pomyślnej i bezpiecznej dalszej przygody w ich wodnym rejsie.

O godzinie 10:00 rozpoczął się na Mostowej Złaz. Zostaliśmy podzieleni na dwie grupy. Ja byłem w grupie, gdzie o zabytkach Bydgoszczy opowiadał hm. Piotr Nawrocki. Odbyliśmy spacer przy nadbrzeżach Brdy a potem tramwajem wodnym Biała Mewa płynęliśmy obok zabytków – symboli miasta: spichlerzy, Placu Teatralnego, wyspy św. Barbary, toru kajakarstwa górskiego, katedry bydgoskiej, mostu zakochanych, opery Nowa, wpływaliśmy także do śluz.

Po powrocie z rejsu hm. Piotr oprowadził nas trasą: Bulwar, Poczta Głowna, kościół Klarysek, by dotrzeć spacerkiem do Parku Jana Kochanowskiego.

Na uroczysty obiad gospodarze zaprosili uczestników III Złazu do restauracji włoskiej w Wlla Secesja - La Vista.

Po obiedzie udaliśmy się spacerkiem przez Plac Wolności,  obok Pomnika Wolności, Pomnika Potop i Filharmonii Pomorskiej do Bazyliki Mniejsza św. Wincentego a Paulo. Tutaj w auli św. Krzyża odbyło się spotkanie przygotowane przez Krąg Seniorek „Wędrowniczki po Zachodnim Stoku".

O założycielu Bydgoskiego Harcerstwa opowiadał wnuk pwd. Wawrzyniec Wierzejewski, Obejrzeliśmy także film z II Złazu  Seniorów Chorągwi Kujawsko-Pomorskiej. Śpiewaliśmy  piosenki: Święta miłości kochanej Ojczyzny, Złączeni węzłem, Już lipa roztula, Szara lilijka, Piosenka instruktorska z 1947, Świetlany krzyż, Czuwaj harcerzu! Polsce służ!, Ogień, Jest dla nas wzorem Stefan Wincenty i w kręgu - Bratnie słowo. Komendantka Kręgu Seniorek „Wędrowniczek po Zachodnim Stoku" zaprosiła a na poczęstunek. W małych grupkach toczyły się rozmowy, głównie o naszej harcerskiej drodze.

Uroczysta Msza święta koncelebrowana przez trzech kapłanów  w intencji Stulecia Bydgoskiego Harcerstwa odbyła się o godzinie 18:00 w kościele św. Trójcy. W  Mszy uczestniczyli zuchy, harcerze, wędrownicy i Seniorzy razem z hm. Jerzym Gębara Komendantem Chorągwi Kujawsko - Pomorskiej, członkami Komendy Chorągwi, wnukiem założyciela harcerstwa bydgoskiego pwd. Wawrzyńcem Wierzejewskim. Na zakończenie Mszy nastąpiło złożenie kwiatów przy tablicy upamiętniającej założenie Pierwszej Bydgoskiej Drużyny Skautowej.

Ja jeszcze w drodze powrotnej odwiedziłem na cmentarzu komunalnym przy ul. Wiślanej grób mojego brata śp. Mieczysława, lekarza, muzyka i wspaniałego akordeonisty.

Do Słupcy dotarłem szczęśliwie o 23:00. Dziękuję hm. Witkowi za zaproszenie mnie seniora z Wielkopolski na III Złaz Seniorów Chorągwi Kujawsko-Pomorskiej ZHP.